Istuin taloni edustalla keväisenä sunnuntaiaamuna. Aurinko oli pilvessä ja ilma oli kylmä. Tunsin, miten tuuli kosketti vasenta poskeani viileästi voimistuen. Katselin havupuiden vihreyttä. Erotin etäisyydeltä havujen ryppäitä ja käpyjä, mutten erottanut yksittäisiä havuja. Hengitin raikasta ilmaa syvään sisään ja ulos. Olin läsnä vallitsevassa hetkessä.

 

Ulkona tekemäni huomiot kiinnittyivät ulkopuoleltani tuleviin, mutta minuun jollain tavalla vaikuttaviin tekijöihin. Kylmä teki tehtävänsä ja siirryin sisätiloihin. Kotiin tultuani istuuduin olohuoneen lattialle risti-istuntaan. Kuvainnollisesti siirryin samalla myös tunnustelemaan, miltä minusta tuntui sisälläni. Tunsin pientä painetta ylärintakehän kohdalla ja kurkussa oli pala. En analysoinut oloani tai pyrkinyt muuttamaan sitä sen enempää vaan annoin sen olla ja muuttua omaan tahtiinsa.

 

Tunne muistutti pahaa oloa. Pala kurkussa nousi vähitellen ylöspäin, kunnes se oli melkein kitalaessa ja jäi kurkun yläpäähän kiinni. Tutkailin tunnetta edelleen. Pala laski välillä alemmas ja nousi taas ylemmäs. Istuin hiljaa noin vartin. Kuulostelin tunnetta täysin neutraalisti, hyväksyen sen, mutta takertumatta siihen. Olinko pitkään kantanut tuota tunnetta mukanani tiedostamatta sitä?

 

Arjen pyörityksessä me helposti ajattelemme menneitä tapahtumia tai suunnittelemme tulevaisuutta. Ainakin oma pääni oli ennen täynnä ajatuksia, suunnitelmia tai musiikin mukanaan tuomia korvamatoja. Harvoin pysähdyin tunnustelemaan, miltä juuri sillä hetkellä tuntui.

 

Ensimmäisen kerran havahduin tarkastelemaan tilannettani työpaikkani mindfulness-iltapäivässä, jolloin huomasin eläneeni melkoisessa hälinässä jo kauan. Mindfulness tarkoittaa suomeksi hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Voimme maistella vaikkapa rusinaa ja tunnustella sen maun ja koostumuksen muutoksia pureskellessamme sitä. Olemme läsnä kokemukselle. Läsnäolon hetkellä olemme nykyisyydessä.

 

Tutkimusten mukaan tietoinen läsnäolo eli mindfulness voi vaikuttaa myönteisesti moniin asioihin, kuten stressiin, kiputiloihin ja masennukseen. Mielen hyvinvointi lisää itsensä hyväksymistä ja myötätunto itseä kohtaan puolestaan vaikuttaa tutkitusti myönteisesti myös sosiaalisiin suhteisiin. Läsnäolo hetkessä siis lisää hyvinvointia monin eri tavoin.

 

Elämänpolkuni johti minut tutkailemaan läsnäolon eri muotoja. Huomasin, että rauhoittumalla aamuisin muutamaksi minuutiksi mieleni alkoi rauhoittua. Noita hetkiä aloin kutsua meditaatioksi. Joskus makasin hiljaa tarkkaillen ajatuksiani. Toisinaan keskityin hengitykseeni. Välillä tunsin kehoni kipukohtien muistuttavan itsestään tai kihelmöinnin valtaavan kämmenet. Yhtä kaikki olin neutraalisti läsnä vallitsevalle hetkelle, keholleni ja sisimmälle itselleni.

 

Milloin läsnäoleva kuuntelija voi auttaa?

 

Olen yllä kuvannut läsnäolemista omassa hiljaisessa hetkessä olemisena. Miten voin olla läsnäoleva kuuntelija? Läsnäoleva kuuntelija on läsnä hetkessä, jolloin hän antaa puhujalle tilaa.

 

Henkilökohtaisesti olen saanut elämän vaikeissa tilanteissa tuoda esiin syvimmät tuntoni silloin, kun kuuntelija on antanut minulle rauhan koota tuntemukseni ja tuoda ne vapaasti esiin. Olen myös tutustunut moniin terapiasuuntiin, mutta kokemusteni ja kirjallisuuden kautta huomasin, että haluan olla läsnäoleva kuuntelija monenlaisille ihmisille. Myös niille, jotka eivät tarvitse terapiaa tai diagnoosia ja niille, jotka haluavat elämäänsä uutta suuntaa.

 

Elämän kriisit voivat tuoda kenelle tahansa tullessaan myllerrystä, jolloin ei tiedä, miten lähteä purkamaan tilannetta. Mieli pyörittelee ajatuksia tai paha olo vaivaa. Ajatusten kertominen jollekulle – kuten läsnäolevalle kuuntelijalle – on keino lähteä purkamaan vyyhtiä. Myös yksinäinen voi kaivata kuuntelijaa ja keskustelijaa.

 

Läsnäoleva kuuntelija paneutuu tilanteeseesi kanssasi kokonaisvaltaisesti. Hän on läsnä Sinun asiallesi. Voit saada tukea ja peilata mieltäsi askarruttavia ajatuksia hyväksyvässä ilmapiirissä.

 

Läsnäoleva kuuntelija ei käytä ennalta määrättyä teoreettista näkökulmaa vaan pyrkii löytämään yhdessä kanssasi Sinulle sopivia keinoja selvitä tilanteestasi. Olemme yhdessä läsnä Sinun tilanteellesi, tunteillesi ja tarpeillesi seuraten mitä ajatuksesi, mielesi ja kehosi kertovat.

 

Keskustelu läsnäolevan kuuntelijan kanssa on aina luottamuksellinen. Kuuntelija ei tuomitse, vaikka toisikin esiin vaihtoehtoisia ajatuksia. Saat olla juuri sellainen kuin olet ja kertoa itsestäsi ja tilanteestasi sen, mitä haluat. Tilanteesi kohtaaminen rehellisesti, avoimesti ja hyväksyvässä ilmapiirissä lisää omaa ymmärrystäsi ja tietoisuuttasi tilanteestasi. Se edesauttaa Sinulle ja elämäntilanteeseesi sopivien muutosten löytämistä.

 

Muutosten aikaansaaminen ei välttämättä edellytä ulkoisten asioiden muuttamista. Muutos voi löytyä sisältä itsestäsi. Itsetuntemuksen lisääntyessä myös itsensä hyväksyminen tulee mahdolliseksi, mikä heijastuu hyvinvointiin ja ulkoisiin olosuhteisiin. Kuuntelija on läsnä kanssasi Sinun asiasi äärellä ja tukee Sinua elämäsi tilanteissa.

Kuuntelen Sinua